Stephen Sondheim, titán del musical norteamericano, ha muerto a los 91 años
Fue el compositor y letrista más venerado e influyente del teatro de la segunda mitad del siglo XX y el impulsor de algunos de los espectáculos más queridos y celebrados de Broadway.
Stephen Sondheim, uno de los titanes de la historia de Broadway, cuya música y letras elevaron y reajustaron el nivel artístico del musical escénico estadounidense, falleció la madrugada del viernes en su casa de Roxbury, Connecticut. Tenía 91 años.
Su abogado y amigo, F. Richard Pappas, anunció el fallecimiento. Dijo que desconocía la causa, pero añadió que no se sabía que el Sr. Sondheim estuviera enfermo y que la muerte fue repentina. El día anterior Sondheim había celebrado Acción de Gracias con una cena con amigos en Roxbury.
Fue un artista intelectualmente riguroso que buscaba continuamente nuevos caminos creativos; el compositor y letrista más venerado e influyente del teatro de la última mitad del siglo XX, si no el más popular.
Su obra fusionaba la palabra y la música de una manera que las realzaba a ambas. Desde sus primeros éxitos a finales de la década de 1950, cuando escribió las letras de «West Side Story» y «Gypsy», hasta la década de 1990, cuando escribió la música y las letras de dos musicales audaces, «Assassins», que daba voz a los hombres y mujeres que mataron o intentaron matar a los presidentes estadounidenses, y «Passion», una investigación operística sobre la naturaleza del amor verdadero, fue una fuerza teatral implacablemente innovadora.
El primer espectáculo de Broadway para el que Sondheim escribió tanto la letra como la música, la farsa de 1962 «A Funny Thing Happened on the Way to the Forum», ganó el premio Tony al mejor musical y se mantuvo en cartelera durante más de dos años.
En las décadas de 1970 y 1980, su periodo más productivo, produjo una serie de obras sorprendentemente originales y variadas, como «Company» (1970), «Follies» (1971), «A Little Night Music» (1973), «Pacific Overtures» (1976), «Sweeney Todd» (1979), «Merrily We Roll Along» (1981), «Sunday in the Park With George» (1984) e «Into the Woods» (1987).
En la historia del teatro, sólo unos pocos podrían considerar a Sondheim sus pares. La lista de los principales compositores teatrales que escribieron palabras para acompañar sus propias partituras (y viceversa) es corta: incluye a Irving Berlin, Cole Porter, Frank Loesser, Jerry Herman y Noël Coward. (…)
Su música era siempre reconocible como propia, y sin embargo era deslumbrantemente versátil. Sus melodías podían ser engañosa y desarmantemente simples -como la canción principal del fallido musical de 1964 «Anyone Can Whistle», «Our Time», de «Merrily», y la más famosa de sus canciones individuales, «Send In the Clowns», de «A Little Night Music»– o alegres y caprichosas, como «Everybody Ought to Have a Maid», de «Forum».
También pueden ser descaradas y amargas, como «The Ladies Who Lunch», de «Company», o arrolladoras, como el grandioso y macabro vals «A Little Priest», de «Sweeney Todd». Y pueden ser desesperadamente anhelantes, como la lastimera «I Read», de «Passion».
Credit…Friedman-Abeles/New York Public Library for the Performing Arts
Tonys y un Pulitzer
Escribió soliloquios discursivos, dúos conversacionales y tríos y cuartetos parlanchines. Explotó los compases y las formas; para «Night Music» escribió un vals, dos sarabandas, dos mazurcas, una polonesa, un estudio y una giga, es decir, casi toda una partitura escrita en permutaciones de triple tiempo.
En total, escribió tanto la música como la letra de una docena de espectáculos de Broadway, sin incluir compendios como «Side by Side by Sondheim», «Putting It Together» y el autobiográfico «Sondheim on Sondheim». Cinco de ellos ganaron el premio Tony al mejor musical y seis el de mejor partitura original. Un espectáculo que no ganó ninguno de los dos, «Sunday in the Park», se llevó el premio Pulitzer de teatro en 1985.
De las numerosas reposiciones de sus espectáculos, tres ganaron premios Tony, incluida «Assassins» en 2004, aunque no se había presentado anteriormente en Broadway. (Se presentó fuera de Broadway en 1990).
En 1993, Sondheim recibió el «Kennedy Center Honors» por sus logros, y en 2015 fue galardonado con la Medalla Presidencial de la Libertad por el presidente Barack Obama. En 2008, se le concedió un premio Tony también por todos sus méritos, y en 2010, en lo que tal vez sea el máximo galardón del mundo del espectáculo, se rebautizó en su honor un teatro de Broadway en la calle 43 Oeste, el Henry Miller’s Theater.
Para su 90º cumpleaños, en marzo de 2020, estaba prevista una reposición en Broadway de «Company», con una actriz (interpretada por Katrina Lenk) en el papel central de Bobby, pero se pospuso debido a la pandemia de coronavirus. El New York Times publicó una sección especial dedicada a él, y un concierto virtual, «Take Me to the World: A Sondheim 90th Birthday Celebration», se emitió en el canal de YouTube de Broadway.com, con intérpretes de Broadway cantando sus canciones.
El Sr. Sondheim, que también tenía una casa en Manhattan, en la calle 49 Este, había estado pasando la mayor parte de su tiempo durante la pandemia en Roxbury, en el oeste de Connecticut.
Pero volvió a Nueva York este mes para asistir a las reposiciones de dos de sus musicales: el 14 de noviembre, para el estreno de «Assassins», en la Classic Stage Company del Bajo Manhattan, y la noche siguiente para el primer preestreno, largamente retrasado desde la reapertura de Broadway, de «Company», también protagonizada por Patti LuPone, en el Bernard B. Jacobs Theater.
El Sr. Sondheim estaba «extremadamente» satisfecho con ambas producciones, informó el Sr. Pappas.
Además de su trabajo en el teatro, el Sr. Sondheim escribió ocasionalmente música para películas, incluyendo la partitura de «Stavisky», la película de Alain Renais de 1974 sobre un financiero y malversador francés, y su canción «Sooner or Later (I Always Get My Man)» para «Dick Tracy» de Warren Beatty ganó un premio de la Academia en 1991. Seis álbumes de reparto de sus espectáculos obtuvieron premios Grammy, y «Send In the Clowns» ganó el Grammy a la canción del año en 1975. (…)
Traducción: Marcos Villasmil
Julie Andrews, en 1984, interpretando «Send In the Clowns» (de «A Little Night Music»):
De «West Side Story», «Tonight» y «America» (Hacer clic en «Watch on YouTube»):
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NOTA ORIGINAL:
THE NEW YORK TIMES
Stephen Sondheim, Titan of the American Musical, Is Dead at 91
Bruce Weber
He was the theater’s most revered and influential composer-lyricist of the last half of the 20th century and the driving force behind some of Broadway’s most beloved and celebrated shows.
Stephen Sondheim, one of Broadway history’s songwriting titans, whose music and lyrics raised and reset the artistic standard for the American stage musical, died early Friday at his home in Roxbury, Conn. He was 91.
His lawyer and friend, F. Richard Pappas, announced the death. He said he did not know the cause but added that Mr. Sondheim had not been known to be ill and that the death was sudden. The day before, Mr. Sondheim had celebrated Thanksgiving with a dinner with friends in Roxbury, Mr. Pappas said.
An intellectually rigorous artist who perpetually sought new creative paths, Mr. Sondheim was the theater’s most revered and influential composer-lyricist of the last half of the 20th century, if not its most popular.
His work melded words and music in a way that enhanced them both. From his earliest successes in the late 1950s, when he wrote the lyrics for “West Side Story” and “Gypsy,” through the 1990s, when he wrote the music and lyrics for two audacious musicals, “Assassins,” giving voice to the men and women who killed or tried to kill American presidents, and “Passion,” an operatic probe into the nature of true love, he was a relentlessly innovative theatrical force.
The first Broadway show for which Mr. Sondheim wrote both the words and music, the farcical 1962 comedy “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum,” won a Tony Award for best musical and went on to run for more than two years.
In the 1970s and 1980s, his most productive period, he turned out a series of strikingly original and varied works, including “Company” (1970), “Follies” (1971), “A Little Night Music” (1973), “Pacific Overtures” (1976), “Sweeney Todd” (1979), “Merrily We Roll Along” (1981), “Sunday in the Park With George” (1984) and “Into the Woods” (1987).
In the history of the theater, only a handful could call Mr. Sondheim peer. The list of major theater composers who wrote words to accompany their own scores (and vice versa) is a short one — it includes Irving Berlin, Cole Porter, Frank Loesser, Jerry Herman and Noël Coward. (…)
Mr. Sondheim’s music was always recognizable as his own, and yet he was dazzlingly versatile. His melodies could be deceptively, disarmingly simple — like the title song of the unsuccessful 1964 musical “Anyone Can Whistle,” “Our Time,” from “Merrily,” and the most famous of his individual songs, “Send In the Clowns,” from “Night Music” — or jaunty and whimsical, like “Everybody Ought to Have a Maid,” from “Forum.”
They could also be brassy and bitter, like “The Ladies Who Lunch,” from “Company,” or sweeping, like the grandly macabre waltz “A Little Priest,” from “Sweeney Todd.” And they could be desperately yearning, like the plaintive “I Read,” from “Passion.”
Tonys and a Pulitzer
He wrote speechifying soliloquies, conversational duets and chattery trios and quartets. He exploited time signatures and forms; for “Night Music,” he wrote a waltz, two sarabandes, two mazurkas, a polonaise, an étude and a gigue — nearly an entire score written in permutations of triple time.
Over all, he wrote both the music and the lyrics for a dozen Broadway shows — not including compendium revues like “Side by Side by Sondheim,” “Putting It Together” and the autobiographical “Sondheim on Sondheim.” Five of them won Tony Awards for best musical, and six won for best original score. A show that won neither of those, “Sunday in the Park,” took the 1985 Pulitzer Prize for drama.
Of the many revivals of his shows, three won Tonys, including “Assassins” in 2004, even though it had not previously been on Broadway. (It was presented Off Broadway in 1990.)
In 1993, Mr. Sondheim received the Kennedy Center Honors for lifetime achievement, and in 2015 he was awarded the Presidential Medal of Freedom by President Barack Obama. In 2008, he was given a Tony Award for lifetime achievement, and in 2010, in perhaps the ultimate show business accolade, a Broadway house on West 43rd Street, Henry Miller’s Theater, was renamed in his honor.
For his 90th birthday in March 2020, a Broadway revival of “Company” was planned, with a woman (played by Katrina Lenk) in the central role of Bobby, but it was postponed because of the coronavirus pandemic. The New York Times published a special section devoted to him, and a virtual concert, “Take Me to the World: A Sondheim 90th Birthday Celebration,” was streamed on the Broadway.com YouTube channel, featuring Broadway performers singing his songs.
Mr. Sondheim, who also maintained a home in Manhattan, a townhouse on East 49th Street, had been spending most of his time during the pandemic in Roxbury, in western Connecticut.
But he returned to New York this month to attend revivals of two of his musicals: on Nov. 14, for the opening night of “Assassins,” at the Classic Stage Company in Lower Manhattan, and the next night for the long-delayed first preview, since Broadway reopened, of “Company,” also starring Patti LuPone, at the Bernard B. Jacobs Theater.
Mr. Sondheim was “extremely” pleased by both productions, Mr. Pappas, his lawyer, said.
In addition to his theater work, Mr. Sondheim wrote occasional music for films, including the score for “Stavisky,” Alain Renais’s 1974 movie about a French financier and embezzler, and his song “Sooner or Later (I Always Get My Man)” for Warren Beatty’s “Dick Tracy” won an Academy Award in 1991. Six cast albums from his shows won Grammy Awards, and “Send In the Clowns” won the Grammy for song of the year in 1975. (…)